Lundaskolan | Svalornas veckobrev
Lundaskolan är en för- & lågstadieskola belägen vid Hornstull (söder) i Stockholm. Välkommen att läsa mer om vår verksamhet här på hemsidan.
Lundaskolan, förskola, lågstadieskola, Södermalm, Stockholm
17535
page-template-default,page,page-id-17535,bridge-core-1.0.4,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-18.0.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive

Svalornas veckobrev

Vecka 5

Hej alla Svalor!

 

På måndagen hade jag några elever i klassrummet efter mellanmålet. Eleverna gjorde lite olika saker. Någon jobbade klart med häftet om rymden. Någon gjorde provet i SO och andra arbetade med matteboken. Det flöt på bra med uppgifterna. Flera elever var färdiga med rättningen och framme vid diagnosen. Diagnosen gick bra. Det lägsta resultatet var 28 poäng av 33 möjliga. Bra jobbat tycker vi. Månaden är snart slut och det blir dags för månadstestet i matte. Vi gör klart boken den här veckan och börjar i ny bok nästa vecka.

 

Vi läser dagstidningar en dag i veckan. Det är sista timmen, efter bildlektionen, på tisdagen. Eleverna har fått i uppdrag att ta med sig en morgontidning hemifrån (pappersvariant). Det finns några olika hemma hos er, om jag har förstått eleverna rätt. Man kan ta helgens eller måndagens tidning med sig. Tanken är att vi ska läsa artiklar och berätta i korthet för varandra om något vi har fastnat för.

 

På onsdagen var två tredjedelar av klassen till biblioteket och lånadeböcker. De elever som inte har eget ”lånekort” fick med sig en blanketthem som man kan fylla i och lämna in på biblioteket. Gör man det kan eleverna låna en bok de kan ta med sig hem och en bok som de har i skolan att läsa. Har man inget eget ”lånekort” stannar boken i skolan.Den tredjedel som inte gick den här veckan går nästa vecka. Ta med eget lånekort/uppgifter för att låna på bibliotek.

 

Eleverna skriver på ”paddorna” både enskilt och i par. Vi försöker fåberättelserna färdiga den här veckan.

 

Veckans hemuppgifter i mattematiken, är uppgifter som eleverna själva har skrivit. Jag reserverar mig för felaktigheter i formuleringarna.

 

Läxhjälpen den här veckan: Jag valde ut några elever som hade lite kvar i matteboken att rätta och göra klart. Min tanke är att har man varit sjuk eller behöver lite extra tid för att hinna med veckans uppgifter, ska man (i samråd med läraren) kunna gå till ”Läxhjälpen” och göra färdigt. De här eleverna behöver prioriteras framför de elever som inte vill göra läxan hemma. Med andra ord, gruppen behöver inte vara statisk utan kan variera vecka från vecka.

 

Måndag: Tekniska museet. Jag gör ”mackor”, eleverna tar med ryggsäckoch något att dricka. Åter skolan ca 16:00.

 

Onsdagen den 13 februari är det föräldraråd. Har klassen två representanter?

 

Trevlig helg önskar
Jeanette, Minnelie och Stefan