Sparvarnas veckobrev
Lundaskolan är en för- & lågstadieskola belägen vid Hornstull (söder) i Stockholm. Välkommen att läsa mer om vår verksamhet här på hemsidan.
Lundaskolan, förskola, lågstadieskola, Södermalm, Stockholm
17482
page-template-default,page,page-id-17482,bridge-core-1.0.6,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-19.6,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

Sparvarnas veckobrev

Vecka 4

Hej alla Sparvar!
På fredagen arbetade vi med bokstaven Q. q. Det finns inte så många ord som börjar på Q i svenskan. I texten vi läste undrar man till och med om den behövs. För att Q ska få fortsätta att vara med i alfabetet har vi lånat in ord som har q som första ljud eller bytt ut k mot ett q. t. ex quiz, guiltat quarts, qvinna, quantum och Lindqvist .
Vi har återigen läst sagan om vanten och pratat om innehållet. Barnen fick bland annat fundera på om något kunde ändras i sagan och vilket djur man själv skulle vilja vara om man var med i sagan. Vi funderade också vad sagan egentligen handlar om. På bildlektionen fick barnen höra sagan och sedan rita och färglägga tre saker de kom ihåg och som skulle hjälpa dem att berätta sagan för sina kompisar. De barn som hann berätta sagan fick ta hem sin sydda vanten. Alla hann inte berätta samma dag så vi fortsatta vid ett senare tillfälle. Alla har berättat och alla har fått med sig sin vante hem.
Veckans bokstav är c och det var lite klurigt att komma på ord. Vi kom på till exempel centrum, chips, cirkel, cm, coca cola och citron. Vi pratade om att c kan låta som s och som k, vilket gör det lite svårt.
På matten arbetade vi med antal. En uppgift var att para ihop siffra med bild eller att färglägga så många fingrar som siffran visade. Ett annat moment var att fylla i vilket tal som kommer före, efter eller i mitten, samt ordningstalen första – femte.
På tulpanens dag fick barnen rita och färglägga en tulpan. Vi provade också på att vika en tulpan – origami. Det kan vara lite svårt när man inte har vikt figurer tidigare.
Vi inför lite nya rutiner runt lunchtiden, vilket vi har sett blir lugnare. Vid 11-tiden går barnen ut på gården och kommer sedan in till ett ”dukat bord”. Klassvärdarna har lagt ut bestick och ställ fram glas på borden. När vi har ätit färdigt får varje barn torka sin egen plats och se till att den är ren och snygg så vi kan ta fram material för fortsatta aktiviteter. Klassvärdarna hjälper till att torka bort spillda grönsaker och såser på vårt grönsaksbord.
Skridskoåkningen kommer att vara på tisdagar efter lunch fram till sportlovet.
Då många barn inte har någon ryggsäck med sig till skolan varje dag ligger deras alster kvar i klassrummet/i lådor och på golvet där de sparkas runt. Vi inför nu en ny rutin. När barnen ska ta hem teckningar m.m. kommer vi att meddela er och hänga upp dem på trådarna i korridoren utanför vårt rum. I morgon fredag är det dags att tömma tråden och ta hem den/de teckningar som hänger där.
Trevlig helg
Jeanette, Stefan och Johanna