Hökarnas veckobrev
Lundaskolan är en för- & lågstadieskola belägen vid Hornstull (söder) i Stockholm. Välkommen att läsa mer om vår verksamhet här på hemsidan.
Lundaskolan, förskola, lågstadieskola, Södermalm, Stockholm
17544
page-template-default,page,page-id-17544,bridge-core-1.0.5,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-18.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.2,vc_responsive

Hökarnas veckobrev

Vecka 5

Hej alla Hökar!

 

Då har ytterligare en vecka passerat i ett snabbt tempo.

 

I svenskan har vi arbetat i Diamantjakten där vi bl.a. pratade om tidningsartiklar. Att en tidningsartikel består av olika delar. Vi pratade om rubrik, Ingress och Brödtext. De har fått pröva på att skriva i en egen tidningsartikel utifrån en tidigare intervju de genomfört med någon på skolan. Lite svårt var det, men vi kommer fortsätta arbeta med det och de kommer också inom kort att få ta med en egen tidningsartikel till skolan.

 

Vi har skrivit klart våra brev till våra kompisar i Täby, alltid lika roligt.

 

Signe har varit fredagsberättare idag och hon berättade om sin ädelsten som hon hade med sig. Spännande. Nästa veckas fredagsberättare är: Edvin V.

 

I matematiken har vi arbetat med bråk samt geometriska figurer. Vi tittade tillsammans på olika bråkdelar och de fick sedan sitta och laborera två och två. De fick hitta flera lösningar på hur en hel kunde delas upp. Man kan bl.a. använda sig av en halv och två fjärdedelar. En mycket kreativ lektion där samarbetet var på topp.

 

Vi har också pratat om månghörningar. Vi ritade upp en triangel, fyrhörning och femhörning på tavlan och pratade tillsammans om hur de olika figurerna såg ut. Vad är ett hörn och vad är en sida? Måste det alltid vara lika många hörn som det är sidor på en månghörning? De fick också arbeta självständigt med att rita upp olika typer av månghörningar. Vi har också tittat på Livet i matelandet där de tagit upp division och multiplikation.

 

Vi har fortsatt att prata om mat. Vi tittade på tallriksmodellen samt vad som är bra att få i sig varje dag. Vi pratade om kolhydrater, proteiner, vitaminer, fett och mineraler. De fick sedan arbeta 2 och 2 med att skriva ner vad de tycker är viktigt när det gäller kosten, samt skriva vilken typ av mat som är vad. T.ex. att pasta är kolhydrater.

 

Just nu jobbar vi extra med EQ. Det handlar om kompisar, hur man är mot varandra, övningar för att stärka gruppkänslan, arbeta med kompisar som man kanske inte brukar jobba med och mycket annat.

 

Trevlig helg! Josefina och Johan